Creatieve programma’s in zorg en welzijn

Kennis maken?

Benieuwd wat Kwiek voor je zorgorganisatie kan doen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Gratis Kwiekbekje of Ethiekbekje ontvangen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Geen zin om te leren? Dan maak je maar zin! Drie dingen die helpen.

We wisten al een tijdje dat er iets mis was. Maar toen Jaap de buurman aanviel, werd het echt tijd om in te grijpen. Hij moest terug naar school. En ik ook. Om te leren over dominantie en strak leidinggeven. Voor wie mij niet kent, dit zijn niet mijn sterkste eigenschappen. Ik ging het proberen, Natuurlijk. Ik wilde Jaap immers niet kwijt.

Maar terug naar de schoolbanken? Daar moest ik even zin voor maken. Drie dingen waarvan je zin krijgt om te leren en die je motivatie hoog houden.  

Verandering in gedrag: niet in een lesje geleerd!

Jaap vertrok naar de provincie voor een afkoelperiode. Sinds zijn terugkeer zitten we samen in een stevig trainingsprogramma. Het was wel even slikken toen duidelijk werd dat ons gedrag niet binnen een lesje veranderd was. We zouden er hard voor moeten werken.

Van zorgmedewerkers wordt aan de lopende band een gedragsverandering gevraagd

Van medewerkers in de zorg wordt verwacht dat zij snel in kunnen spelen op actuele veranderingen. Vaak moeten zij hiervoor iets in hun gedrag veranderen. Ga maar na: Meer oog hebben voor de mogelijkheden van de cliënt, meer samenwerken met de familie, werken zonder leidinggevende.  Zaken die je niet zomaar in een korte training leert maar tijd en aandacht vragen.   Wat maakt dat je zin krijgt om deze nieuwe manier van werken te leren? En hoe houd je moed als je door krijgt dat je dit nieuwe gedrag niet in een lesje geleerd hebt?

 

Hoe houd je de motivatie hoog om nieuw gedrag te leren?

Het staat of valt met duidelijke informatie

Het volgen van een nieuwe cursus of opleiding brengt altijd spanning met zich mee. Je hebt duidelijke informatie nodig om de vragen in je hoofd te kunnen beantwoorden. Waarom ga ik dit doen? Wat wordt er van mij verwacht? Wanneer? Heldere informatie helpt je om de eerste hobbels te nemen. Hoe duidelijker, hoe beter. En andersom. Hoe slechter de informatie vooraf, des te sneller verlies je je motivatie.

Simpel maar in de praktijk gaat het vaak mis.
Medewerkers die zijn ingedeeld voor een cursus maar geen idee hebben waarom. Onvolledige informatie over eindopdrachten waardoor cursisten super zenuwachtig starten aan een leertraject. Het maakt dat mensen het liefst direct weer met hun opleiding stoppen. Gespannen cursisten kunnen daarbij ook nog eens een stuk minder goed luisteren. Zonder informatie vooraf gaat de eerste dag op aan ruis. Zonde!

Oké je bent goed geïnformeerd en gemotiveerd en wat je hoort is interessant maar dan …

Doe het zelf
De drempel om een eerste nieuwe stap te nemen, is voor veel mensen torenhoog. Zeker als het gaat om het aanleren van nieuw gedrag. Hoe langer je de eerste stappen uitstelt, hoe meer je er tegenop gaat zien. Soms zo erg dat je liever stopt met de opleiding. Het helpt om het ‘nieuwe’ uit te proberen in de scholingsbijeenkomsten. Het haalt de spanning er af. En je ervaart direct het effect ervan op jou en de ander. Samen direct oefenen in de praktijk is nog veel beter. Als het lukt (en er lukt altijd wel iets..), krijg je er een geweldige kick van. Zo krijg je vanzelf zin om verder te leren.

Maar weet je wat pas echt motiverend is?

Het krijgen van complimentjes!
Van complimenten gaat de motor aan en de energie stromen. Complimentjes geven mij vleugels. Als ik hoor dat ik op de goede weg zit, ga ik er weer met 100% tegen aan.  Als ik deze stap kan, lukt me de volgende ook wel. De vorm waarin maakt mij eigenlijk niets uit. Van digitale complimenten van mijn mobiele app tot een handshake van de juf. Alles werkt bij mij.  Uit onderzoek blijkt dat dat eigenlijk bij iedereen zo werkt. Van stil staan bij wat goed is leren we evenveel of meer dan van fouten.

Een goede opleiding houdt altijd rekening met deze drie elementen. Dat doen we bij Bureau Kwiek ook. Niets geeft meer inspiratie dan een groep gemotiveerde deelnemers.

Jaap en ik zijn nog steeds in training. We zijn er nog lang niet. Maar we houden wel vol.
Mijn mooiste compliment? Als ik op de fiets zit en Jaap me al hijgend en kwispelend voorttrekt door het bos. Die blik in zijn trouwe hondenogen, daar wil ik nog wel een paar jaar voor naar school.

1 reactie

  1. W. Schrijer schreef:

    wat jammer dat je op school/studie afgerekend wordt op je fouten. Rode streep onder dat wat je fout doet. Laag cijfer voor je scriptie, jaartje over doen etc. kortom een negatieve benadering en afrekening.. Dat geeft negatieve gevoelens , je slaat dicht, voelt jezelf dom tot niet meer gemotiveerd , je haakt misschien wel af . Als we een weg vinden om de nadruk te leggen dat we van fouten leren , word het een positieve benadering en houden we misschien meer moeilijk lerende mensen binnen de boot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *